Onderwijs - Stichting DUCO - Samen naar school - Maartensdijk

Bij Stichting Duco bieden zij zorg, begeleiding en onderwijs op maat aan kinderen met een (ernstige) meervoudige beperking op een reguliere school.

Het zorg- en onderwijsaanbod vindt plaats binnen de reguliere basisschool De Kievit in Maartensdijk. Dit gebeurt vanuit de overtuiging dat alle kinderen kunnen leren en dat kinderen met en zonder handicap van elkaar kunnen leren. Wanneer kinderen met en zonder beperking namelijk samen opgroeien, kunnen ze spelenderwijs toeleven naar inclusieve samenleving. Het is dus niet alleen waardevol voor kinderen van de Samen naar Schoolklas, maar voor ieder kind.

Individuele begeleiding:
Door de kleine groep met een maximale bezetting aan goed geschoolde en enthousiaste personeelsleden, therapeuten, stagiaires en vrijwilligers krijgt ieder kind de tijd, zorg en begeleiding die hij/zij nodig heeft om tot ontwikkeling te komen. 

Leren en ontwikkelen:
Bij Stichting Duco gaan zij uit van de mogelijkheden van het kind, niet van de beperkingen. Per kind maken zij samen met ouders, begeleiders en de school een onderwijs-zorgplan op maat. Alle ontwikkelingsgebieden komen hierin aan bod. Te denken valt aan:

  • Fysieke/motorische ontwikkeling (senso/fijne/grove)
  • Cognitieve ontwikkeling
  • Spraak/taal ontwikkeling (ook non-verbaal)
  • Sociale ontwikkeling
  • Emotionele ontwikkeling
  • Zelfstandigheidsontwikkeling

Om individueel afgestemde ontwikkelingsstimulatie, behandeling, begeleiding en zorg op maat te bieden zetten zij verschillende methodes in, passend bij de behoeften van een kind.

Alertheid:
Kinderen leren van kinderen. Naast het gebruik van verschillende methodes zullen dan ook de aanwezigheid, aanrakingen en geluiden van de kinderen van de basisschool gericht worden ingezet om de alertheid van de kinderen uit deze klas te vergroten. Met een grotere alertheid neemt de kans op ontwikkeling toe.

De leerlingen van de Samen naar School-klas sluiten individueel aan bij hun parallelklas (de reguliere klas met leeftijdsgenoten). Uitgangspunten daarvoor zijn de interesses en mogelijkheden van het kind en de mogelijkheden in de reguliere klas. Kinderen worden hierbij altijd begeleid door hun eigen begeleider.

Kinderen van de reguliere klas zijn ook welkom in de Samen naar School-klas. Zij kunnen bijvoorbeeld hardop lezen oefenen, maar ook gebaren oefenen of helpen met het bevorderen van de zelfstandigheid. Altijd rekening houdend met “waar mogelijk en wenselijk”.

 

Help ons deze website te verbeteren

Heeft deze website je helpen vinden wat je zocht?

Alvast bedankt voor je hulp!

Wat we met je gegevens doen
We gebruiken de gegevens die je hier invult om onze website te verbeteren.
Als je je e-mailadres opgeeft, gebruiken we dat alleen om verduidelijking van je te krijgen over je inzending.